Basisschool GO! Invento De Brug wint wedstrijd van Velt Noorderkempen met groene moestuin
BRECHT- De leerlingen van het vijfde leerjaar van GO! Invento De Brug hebben de wedstrijd van het project ‘Groen groeit mee’ van Velt Noorderkempen gewonnen. Naast het zaaien en oogsten van zeventien soorten groenten, moesten ze vijf opdrachten uitvoeren.
Elke Lamens - 24 juni 2026
De leerlingen van basisschool De Brug winnen het project Groen groeit mee van Veelt Noorderkempen.
Op woensdag 24 juni brachten een delegatie van Velt Noorderkempen, met Inge Coertjens, René Hermans en Michelle Van Bussel, samen met schepen van Onderwijs Ilse Van de Heuvel (nu2960) een bezoek aan Go! Invento De Brug in Sint-Job en GBS De Schakel in Sint-Lenaarts. Tijdens een feestelijke prijsuitreiking werd GO! Invento De Brug uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd.
Het project, dat dankzij een subsidie van de gemeente Brecht in verschillende scholen werd uitgerold, wil kinderen laten kennismaken met tuinieren, biodiversiteit en gezonde voeding. “Sinds februari zijn de leerlingen van Go! Invento De Brug in Sint-Job en GBS De Schakel in Sint-Lenaarts aan de slag geweest met het kweken van maar liefst zeventien verschillende soorten groenten, waaronder tomaten, courgettes, sla en spinazie”, legt Inge Coerjens van Velt Noorderkempen uit.
De leerlingen van De Schakel creëerden een grote moestuin op school. ©Michelle van Bussel
Bij GO! Invento De Brug groeide de moestuin uit tot een dagelijkse ontdekkingstocht. “De leerlingen zaaiden hun groenten in potten en volgden nieuwsgierig hoe de plantjes dag na dag groter werden. Met veel zorg kregen de planten voldoende water, licht en warmte. Ook in de keuken gingen de kinderen creatief aan de slag met hun oogst en ontdekten ze hoe lekker zelfgekweekte groenten kunnen zijn.”
Maar ‘Groen groeit mee’ was veel meer dan alleen groenten zaaien en oogsten. Tijdens vijf uitdagende opdrachten konden de scholen punten verzamelen. "De leerlingen ontwierpen een droommoestuin, maakten naamkaartjes voor hun planten, zorgden ervoor dat de groenten tijdens de vakantie voldoende water kregen, creëerden een kunstwerk met natuurlijke materialen en stelden een eigen menu samen met ingrediënten uit de moestuin", somt Inge de opdrachten op.
De wedstrijd bleef spannend tot op het einde. Na de vierde opdracht stonden beide scholen nog volledig gelijk. Pas tijdens de laatste uitdaging wist GO! Invento De Brug de beslissende punten te verzamelen en de overwinning binnen te halen.
De leerlingen van De Brug vulden het beste de vijf opdrachten. ©Michelle van Bussel
Dankzij de steun van Velt Noorderkempen, Joosen Tuinbedrijf, Jos Meeussen en Zn en De Sapsappel kregen de leerlingen mooie prijzen. De ondersteuning zorgt er bovendien voor dat beide scholen ook volgend schooljaar opnieuw aan de slag kunnen in hun moestuin.
Met het project hoopt Velt Noorderkempen nog meer scholen warm te maken voor buitenonderwijs en een groene leeromgeving. “Hopelijk groeit er niet alleen een plantje, maar ook de verwondering en liefde van de kinderen voor de natuur.”