Ingezameld schoolmateriaal zet koers van Sint-Job naar Rochefort

Vrijwilligers met in het midden Daniel Van Themsche en juf Stefanie poseren nog even voor ze vertrekken met schoolspullen voor Rochefort.   — © Elke Lamens

Sint-Job -  Aan Go! basisschool De Brug is zondagochtend een colonne vol schoolspullen vertrokken naar Rochefort dat door watersnood is getroffen. Juf Stefanie zette een inzamelingsactie op voor de kinderen en scholen van het Luikse Trooz.

Heel wat vrijwilligers, ouders, de Lions serviceclub en een brandweerman van Zone Antwerpen stonden om 7.45u paraat in de Brugstraat. “In een uur tijd was alles geladen dankzij zoveel helpende handen”, reageert juf Stefanie Lindner opgetogen.

“Het blijft onvoorstelbaar hoeveel de actie teweeg heeft gebracht. Er is enorm veel schoolmateriaal binnengebracht, we kregen ook 175 dozen, 36 rollen plakband en balpennen van het bedrijf Pipelife in Kalmthout om alles in te kunnen verpakken.”

Brandweerman Roel Vermandere aarzelde geen moment om te helpen. “Op 13 juli zijn we met negen man naar het noodgebied vertrokken om mensen uit hun huizen te redden. Het water stond er anderhalve meter hoog”, herinnert hij zich nog goed. “We konden vijftien mensen evacueren en toen is onze boot gezonken. Door de kracht van het water is die tegen een verkeerslicht gekatapulteerd. Ik kon me nog net aan een gevel vastklampen.” Later keerde hij nog terug naar Luik om tunnels leeg te pompen.

Serviceclub Lions zet ook mee koers naar Rochefort. Gouverneur Magda Baptist van Lions Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg is onder de indruk. “Dit is geweldig en zo goed georganiseerd van juf Stefanie. Onze club denkt ook aan de kinderen en heeft intussen 50.000 euro uitgetrokken voor 2.500 gevulde rugzakken voor de Waalse scholieren”, terwijl ze naast Daniel Van Themsche plaatsneemt in de kleine vrachtwagen.

Daniel Van Themsche en Magda Baptist rijden de schoolpoort buiten in de Brugstraat. — © Elke Lamens

Voor hem is het zijn vijfde rit sinds 17 juli. “Dankzij de lokale Lions Clubs wisten we meteen wat de grootste noden waren ter plaatse”, bekent hij. “We zijn Daniel meteen gevolgd”, zegt Oswald Van Sintejan van Lions Minerva Zoersel. “Lions Kontich sponsort nu ook tien nieuwe wasmachines die we meenemen naar Rochefort.”

“Vooral aan wasmachines droogkasten en droogrekken is nu dringend nood”, geeft Van Themsche nog graag mee. (ella)

Vorige

Gaan met die banaan!

Volgende